Wojciech Gilewicz

UR. 1974, Biłgoraj

Obrazy Gilewicza podszywają się pod fragmenty ścian budynków, parapety, płyty chodnikowe i dla widza są niemal niezauważalne. Artysta pozostawia je w przestrzeni publicznej, wystawia na działanie słońca, deszczu, wiatru lub ingerencję innych osób. Problem zacierania się granic między rzeczywistością a jej przedstawieniem w sztuce oraz uwarunkowań ludzkiego widzenia Gilewicz podejmuje również w pracach wideo i projektach fotograficznych. Wojciech Gilewicz uzyskał dyplom z wyróżnieniem na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1999 roku, studiował malarstwo w pracowni prof. Leona Tarasewicza. Od debiutu w galerii Białej w 2000 roku regularnie wystawia, m.in. w Galerii Foksal, Zendai MoMA Szanghaj, CSW Zamek Ujazdowski, Sculpture Center Nowy Jork i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.

Miasto binarne
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Wojciech Gilewicz

Miasto binarne

2003 / olej, płótno / 125 x 105 cm / nr 0100 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0    Wróć
Opis pracy

Praca „Miasto binarne” wykorzystująca malarskie repliki rzeczywistości w skali 1:1 powstawała w dwóch etapach. Jesienią 2003 roku Gilewicz umieścił obrazy w czterech miejscach w Warszawie. Po kilku miesiącach dwa z nich zaginęły, jeden, znajdujący się na kiosku, dwukrotnie został przemalowany przez nieświadomych uczestniczenia w eksperymencie właścicieli. Jesienią 2006 roku dwie „warszawskie” repliki artysta umieścił w Łodzi w takich miejscach, by znowu wtopiły się w otoczenie. Tym razem dla uzyskania iluzji artysta dokonał malarskich interwencji w otoczeniu płócien. W przeprowadzonej zamianie obrazów dostrzec można próbę scalenia dwóch miast lub widzieć tropienie paradoksalnych możliwości malarstwa. Obrazowi towarzyszą trzy zdjęcia miejsc, w których był on eksponowany.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.