Włodzimierz Pawlak

UR. 1957, Korytów k/ Żyrardowa

W latach 1982-1989 Włodzimierz Pawlak tworzył „obrazy zamalowane”, dla których impulsem była uliczna walka na murach i milicyjny sposób cenzurowania opozycyjnych haseł. Od 1989 roku artysta opracowuje cykl malarskich „Dzienników”, za który w 1990 roku otrzymał Grand Prix XXII Międzynarodowego Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer. W latach 1982-1992 należał do nowoekspresyjnej Gruppy, która zrewolucjonizowała polskie malarstwo lat 80., wprowadzając do niego nonszalancję, kpinę i nowe rozwiązania formalne. Włodzimierz Pawlak jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego obronił w 1985 roku. W latach 1986-2007 prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na macierzystej uczelni.

Dziennik E/105
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Dziennik E/105

1997 / akwarela, papier / 28,5 x 20 cm / nr 0011 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 8 Wróć
Opis pracy

„Poniedziałek, Ja. Wtorek, Ja. Środa, Ja" – zdaje się powtarzać za Gombrowiczem Włodzimierz Pawlak. Jego „Dzienniki” są osobistą i bardzo barwną dokumentacją kolejnych dni. „Malarz dzisiejszy nauczył się rozkładać świat widzialny na elementy barwy i kształtu, i z nich zestawia nową arbitralną kompozycję. Ja robię mniej więcej to samo, choć u mnie świat nie rozpada się nigdy całkowicie” – pisał w „Testamencie” Witold Gombrowicz. Pawlak nawiązuje do takiego myślenia o twórczości – czyste kolory, ekspresyjne układy barw jego obrazów nie składają się na osobną narrację, mają abstrakcyjny i jak najbardziej arbitralny charakter. Jednocześnie można je odczytywać jako zapis procesu analizy języka malarskiego, pełnej odniesień do historii  tego medium.

Dziennik E/161
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Dziennik E/161

1998 / gwasz, papier / 28,5 x 20 cm / nr 0012 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 8 Wróć
Opis pracy

 „Poniedziałek, Ja. Wtorek, Ja. Środa, Ja." – zdaje się powtarzać za Gombrowiczem Włodzimierz Pawlak. Jego „Dzienniki” są osobistą i bardzo barwną dokumentacją kolejnych dni. „Malarz dzisiejszy nauczył się rozkładać świat widzialny na elementy barwy i kształtu, i z nich zestawia nową arbitralną kompozycję. Ja robię mniej więcej to samo, choć u mnie świat nie rozpada się nigdy całkowicie” – pisał w „Testamencie” Witold Gombrowicz. Pawlak nawiązuje do takiego myślenia o twórczości – czyste kolory, ekspresyjne układy barw jego obrazów nie składają się na osobną narrację, mają abstrakcyjny i jak najbardziej arbitralny charakter. Jednocześnie można je odczytywać jako zapis procesu analizy języka malarskiego, pełnej odniesień do historii tego medium.

Dziennik E/203
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Dziennik E/203

1998 / gwasz, papier / 31 x 22 cm / nr 0013 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 3/ 8 Wróć
Opis pracy

„Poniedziałek, Ja. Wtorek, Ja. Środa, Ja" – zdaje się powtarzać za Gombrowiczem Włodzimierz Pawlak. Jego „Dzienniki” są osobistą i bardzo barwną dokumentacją kolejnych dni. „Malarz dzisiejszy nauczył się rozkładać świat widzialny na elementy barwy i kształtu, i z nich zestawia nową arbitralną kompozycję. Ja robię mniej więcej to samo, choć u mnie świat nie rozpada się nigdy całkowicie” – pisał w „Testamencie” Witold Gombrowicz. Pawlak nawiązuje do takiego myślenia o twórczości – czyste kolory, ekspresyjne układy barw jego obrazów nie składają się na osobną narrację, mają abstrakcyjny i jak najbardziej arbitralny charakter. Jednocześnie można je odczytywać jako zapis procesu analizy języka malarskiego, pełnej odniesień do historii tego medium.

Dziennik E/229
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Dziennik E/229

1998 / gwasz, papier / 31 x 19 cm / nr 0014 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 4/ 8 Wróć
Opis pracy

„Poniedziałek, Ja. Wtorek, Ja. Środa, Ja." – zdaje się powtarzać za Gombrowiczem Włodzimierz Pawlak. Jego „Dzienniki” są osobistą i bardzo barwną dokumentacją kolejnych dni. „Malarz dzisiejszy nauczył się rozkładać świat widzialny na elementy barwy i kształtu, i z nich zestawia nową arbitralną kompozycję. Ja robię mniej więcej to samo, choć u mnie świat nie rozpada się nigdy całkowicie” – pisał w „Testamencie” Witold Gombrowicz. Pawlak nawiązuje do takiego myślenia o twórczości – czyste kolory, ekspresyjne układy barw jego obrazów nie składają się na osobną narrację, mają abstrakcyjny i jak najbardziej arbitralny charakter. Jednocześnie można je odczytywać jako zapis procesu analizy języka malarskiego, pełnej odniesień do historii tego medium.

Dziennik E/245
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Dziennik E/245

1998 / gwasz, papier / 30,5 x 21,5 cm / nr 0015 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 5/ 8 Wróć
Opis pracy

„Poniedziałek, Ja. Wtorek, Ja. Środa, Ja." – zdaje się powtarzać za Gombrowiczem Włodzimierz Pawlak. Jego „Dzienniki” są osobistą i bardzo barwną dokumentacją kolejnych dni. „Malarz dzisiejszy nauczył się rozkładać świat widzialny na elementy barwy i kształtu, i z nich zestawia nową arbitralną kompozycję. Ja robię mniej więcej to samo, choć u mnie świat nie rozpada się nigdy całkowicie” – pisał w „Testamencie” Witold Gombrowicz. Pawlak nawiązuje do takiego myślenia o twórczości – czyste kolory, ekspresyjne układy barw jego obrazów nie składają się na osobną narrację, mają abstrakcyjny i jak najbardziej arbitralny charakter. Jednocześnie można je odczytywać jako zapis procesu analizy języka malarskiego, pełnej odniesień do historii tego medium.

Notatka o sztuce nr 19
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Notatka o sztuce nr 19

1998 / olej, płótno / 33 x 24 cm / nr 0016 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 6/ 8 Wróć
Opis pracy

Seria obrazów Włodzimierza Pawlaka przypomina zapiski z malarskiego szkicownika. Poszczególne prace były dla artysty polem dociekań, doświadczeń i badań. „Pawlak dąży do oznaczenia podstawowych, pierwszych cech obrazu, w tym celu tworzy swoisty malowany traktat malarski gromadzący wiedzę o sposobach, technikach i właściwościach przedstawiania. Kopiuje, systematyzuje, analizuje prace klasyków awangardy, którym teoria obrazu zawdzięcza najwięcej” – pisała o malarstwie artysty Agnieszka Szewczyk. W cyklu dopatrzeć się można licznych odniesień do twórczości Kazimierza Malewicza i Władysława Strzemińskiego.

Notatka o sztuce
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Notatka o sztuce

1996 / olej, płótno / 24 x 18 cm / nr 0017 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 7/ 8 Wróć
Opis pracy

Seria obrazów Włodzimierza Pawlaka przypomina zapiski z malarskiego szkicownika. Poszczególne prace były dla artysty polem dociekań, doświadczeń i badań. „Pawlak dąży do oznaczenia podstawowych, pierwszych cech obrazu, w tym celu tworzy swoisty malowany traktat malarski gromadzący wiedzę o sposobach, technikach i właściwościach przedstawiania. Kopiuje, systematyzuje, analizuje prace klasyków awangardy, którym teoria obrazu zawdzięcza najwięcej” – pisała o malarstwie artysty Agnieszka Szewczyk. W cyklu dopatrzeć się można licznych odniesień do twórczości Kazimierza Malewicza i Władysława Strzemińskiego.

Notatka o sztuce nr 47
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Włodzimierz Pawlak

Notatka o sztuce nr 47

1998 / olej na płótnie / 33x27 cm / nr 0018 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 8/ 8 Wróć
Opis pracy

Seria obrazów Włodzimierza Pawlaka przypomina zapiski z malarskiego szkicownika. Poszczególne prace były dla artysty polem dociekań, doświadczeń i badań. „Pawlak dąży do oznaczenia podstawowych, pierwszych cech obrazu, w tym celu tworzy swoisty malowany traktat malarski gromadzący wiedzę o sposobach, technikach i właściwościach przedstawiania. Kopiuje, systematyzuje, analizuje prace klasyków awangardy, którym teoria obrazu zawdzięcza najwięcej” – pisała o malarstwie artysty Agnieszka Szewczyk. W cyklu dopatrzeć się można licznych odniesień do twórczości Kazimierza Malewicza i Władysława Strzemińskiego.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.