Tymek Borowski

UR. 1984, Warszawa

Tymek Borowski, wychodząc od poetyki nadrealizmu, testuje możliwości malarskiego medium, „rozciągając” je – dosłownie i w przenośni – do granic wytrzymałości płótna, farby i blejtramu. Równolegle Borowski podejmuję grę z figurą współczesnego artysty i regułami obiegu sztuki i kultury, które zawłaszczają każdy skierowany przeciwko nim bunt. Borowski jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Leona Tarasewicza. Poza malarstwem zajmuje się także fotografią, muzyką i wideo, współpracuje z Pawłem Śliwińskim.

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Tymek Borowski

bez tytułu

2008 / olej, akryl, płótno / 120 x 110 cm / nr 0086 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 2 Wróć
Opis pracy

"Myślę, że teraz każdy, kto maluje figuratywnie, którego obrazy nie są realistyczne i mają jakiś dziwny nastrój – to wszystkich wrzuca się do worka z napisem „surrealizm”. To określenie jest moim zdaniem trafione. (...) To sztuka, która nie jest uwikłana w konteksty, nie jest do przeczytania w jakikolwiek sposób. (...) Te obrazy nie wpisują się w żaden dyskurs, nie poddają się standardowej maszynce do analizowania sztuki" mówił Tymek Borowski w jednym z wywiadów udzielonych serwisowi artbazaar.blogspot.com. Obraz znajdujący się w zbiorach Fundacji wzbudza niepokój. Widz nie może podążyć tropem tytułu, jedynie poddać się wirowi pędzla przerywanemu pionowymi zaciekami farby.

bez tytułu (Szatan)
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Tymek Borowski

bez tytułu (Szatan)

2008 / olej, akryl, płótno / 60 x 50 cm / nr 0087 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 2 Wróć
Opis pracy

W obrazie Tymka Borowskiego można dopatrzeć się zarysów górskiego pejzażu wpasowanego w szerszy obraz. Od strony „właściwego” płótna napierają na niego formy w rozmaitych kształtach – okrągłe, lejące się oraz ostro przecinające płaszczyznę. To właśnie te elementy decydują o dynamice obrazu, a także podejmują grę z estetycznymi przyzwyczajeniami widza. Formalnie „Bez tytułu” nie rożni się zasadniczo od innych obrazów artysty. A jednak, jak mówi Borowski, praca podoba się bardziej niż pozostałe. Na czym polega jej urok i magnetyzm? Nie sposób powiedzieć. Malarz twierdzi, że płótno działa jak wizualizacja zła, które niepostrzeżenie fascynuje i wciąga – stąd podtytuł pracy.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.