Stefan Gierowski

UR. 1925, Częstochowa

Gierowski zadebiutował w 1955 roku, pokazując swoje prace malarskie na legendarnej wystawie „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale. Wkrótce później związał się z warszawską galerią Krzywe Koło. Jego styl w tym czasie był zdominowany przez figuratywność; artysta fascynował się sztuką postkubistyczną. Od 1957 roku zaczął tworzyć prace abstrakcyjne i nadawać im tytuł „Obrazy” , opatrując je kolejnymi numerami rzymskimi. Jego obrazy noszą cechy zarówno abstrakcji typu informel, jak też sztuki postkonstruktywistycznej, opowiadają również o fenomenie samego obrazu. Gierowski przez wiele lat wykładał malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Obraz DCLXXIV
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Stefan Gierowski

Obraz DCLXXIV

1994 / olej, płótno / 135 x 100 cm / nr 0001 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 4 Wróć
Opis pracy

Stefan Gierowski opiera swoje prace na redukcji i porządkowaniu. Tworząc „Obraz DCLXXIV”, artysta skupił się na przedstawieniu światła i koloru wraz z jego konotacjami – żołto-pomarańczowa barwa obrazu kojarzy się z ciepłem, słońcem i odpoczynkiem, z drugiej strony to kolor jadowity, symbolizujący gwałtowne życie wewnętrzne, amplitudę uczuć i emocji. Te treści nie są niczym zakłócone, nawet tytuł obrazu jest syntetyczny i podporządkowany malarskiej dyscyplinie. Rzymskiej numeracji Gierowski używa do nazywania swoich abstrakcyjnych obrazów od 1957 roku. Tym gestem kieruje uwagę widza na sam fenomen obrazu, jego autonomiczność.

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Stefan Gierowski

bez tytułu

1993 / akwarela, papier / 38 x 56.5 cm / nr 0002 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 4 Wróć
Opis pracy

Akwarelowe prace Gierowskiego można traktować jako notatki z malarskich eksperymentów – artysta wykonał pociągnięcia pędzlem tak, by dało się zaobserwować grę świateł, przebieg linii w obrębie smugi, sposob oddziaływania na siebie poszczególnych kolorów. Obrazy są nie tylko kompozycyjnymi majstersztykami, ale również dowodem fascynacji artysty wschodnią kaligrafią.

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Stefan Gierowski

bez tytułu

1994 / akwarela, papier / 38 x 53.5 cm / nr 0003 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 3/ 4 Wróć
Opis pracy

Akwarelowe prace Gierowskiego można traktować jako notatki z malarskich eksperymentów – artysta wykonał pociągnięcia pędzlem tak, by dało się zaobserwować grę świateł, przebieg linii w obrębie smugi, sposob oddziaływania na siebie poszczególnych kolorów. Obrazy są nie tylko kompozycyjnymi majstersztykami, ale również dowodem fascynacji artysty wschodnią kaligrafią.

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Stefan Gierowski

bez tytułu

1995 / akwarela, papier / 38 x 55.5 cm / nr 0004 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 4/ 4 Wróć
Opis pracy

 Akwarelowe prace Gierowskiego można traktować jako notatki z malarskich eksperymentów – artysta wykonał pociągnięcia pędzlem tak, by dało się zaobserwować grę świateł, przebieg linii w obrębie smugi, sposob oddziaływania na siebie poszczególnych kolorów. Obrazy są nie tylko kompozycyjnymi majstersztykami, ale również dowodem fascynacji artysty wschodnią kaligrafią. Dolną część kompozycji z 1995 roku zajmuje delikatna mgiełka zamknięta czerwonym prostokątem. Górna część jest cięższa – na niebieskim tle, zróżnicowanym pociągnięciami pędzla, namalowane zostały czerwone drobne podłużne kształty. Gierowski rozgrywa w tym obrazie dwie możliwości rozwiązania obrazu z gatunku abstrakcji lirycznej.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.