Ryszard Woźniak

UR. 1956, Warszawa

Plakatowość, operowanie symbolami, polityczne i społeczne zaangażowanie – to cechy prac, które Ryszard Woźniak tworzył w latach 80. Artysta był jednym z współtworców legendarnego malarskiego kolektywu Gruppa, współredagował pismo „Oj dobrze już”. Od lat 90. oprócz malarstwa głównym polem jego działań stała się instalacja. Dyplom obronił w 1981 roku w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W latach 1982-1988 pracował w macierzystej uczelni w pracowni technologii i technik malarskich. Od 1992 roku prowadził pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze.

Bibliothek
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Ryszard Woźniak

Bibliothek

1990 / olej, płótnie / 160 x 240 cm / nr 0035 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 2 Wróć
Opis pracy

Do późnych lat 80. Ryszard Woźniak związany był z nowoekspresyjną "Gruppą" i jej charakterystycznym „dzikim” stylem malowania. Praca „Bibliothek” pochodzi z późniejszego okresu twórczości. Artysta używa ograniczonej palety kolorystycznej, redukuje stosunki przestrzenne i – w pewnym sensie – skupia się na problemach wychodzących poza przestrzeń samego obrazu. Woźniak przygląda się idei biblioteki, kulturze jako zbiorowi metafor, związkowi człowieka z naturą. Co charakterystyczne dla twórczości artysty, obraz nosi erudycyjny, słowotwórczy tytuł oparty na greckim słowie „teke” oznaczającym składnicę.

Framenmenti
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Ryszard Woźniak

Framenmenti

1997 / akryl, papier, płyta / 54 x 112 cm / nr 0036 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 2 Wróć
Opis pracy

Ryszard Woźniak sięga po estetykę reklamy – umieszcza na płótnie słowo, zarysowuje postaci umownym konturem. Logika komercyjnego przekazu zostaje jednak zaburzona poprzez ukazanie żywej malarskiej materii: smug pędzla, faktury płótna. Rownież napis nie jest jednoznaczny. W zbitkach liter odnaleźć można włoskie słowo „frammenti” oznaczające „fragmenty”, ale wyobraźnia pozwala widzowi rozpoznać i dopowiedzieć również inne słowa, np. „ferment”. Właśnie taką strategię wykorzystują obrazy Woźniaka: burzą porządek, twórczo przekształcają malarską tradycję, dowcipnie komentują rzeczywistość.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.