Oskar Dawicki

UR. 1971, Kraków

Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (1996). W latach 2001–2010 członek supergrupy AZORRO. Pomimo swojego wykształcenia artysta znany jest odbiorcom przede wszystkim jako twórca performance’u, wideo i instalacji. Wszystkie prace artysty mają charakter postkonceptualny; utrzymane są w nieco groteskowej, ironicznej, a czasem nawet absurdalnej aurze. Częstym motywem jest refleksja nad własnym statusem instytucjonalnym jako artysty współczesnego, jak i rozważania nad śmiertelnością człowieka. Dawicki podkreśla, że kluczową postacią dla jego własnej tożsamości artystycznej jest Zbigniew Warpechowski – nestor sztuki performance’u w Polsce.
Bohater książki „W połowie puste” (2010) i filmu „Performer” (2015).
 

Drzewo Wiadomości
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Oskar Dawicki

Drzewo Wiadomości

2008 / c-print / 166 x 126 cm / nr 0102 1/ 3 Wróć
Opis pracy

Film rozpoczyna scena, w której artysta performer dostaje się do rajskiego ogrodu, by powtórzyć występek biblijnego Adama. Gest zostaje jednak wyolbrzymiony do absurdalnych rozmiarów – Dawicki nadgryza wiele owoców jabłoni, wypluwając ich kwaśny miąższ. To jasno postawione pytanie: czy każdy owoc z zakazanego drzewa smakuje tak samo? Jedną z inspiracji dla tego filmu była myśl Emila Ciorana, który twierdził, że owoce z drzewa wiadomości były niedojrzałe. Ta krotka filozoficzna rozprawka jest rodzajem apokryfu, w którym ludzka ciekawość, pokusa grzechu staje naprzeciw dogmatom wiary. – Obraz jabłoni z ogryzionymi jabłkami prześladował mnie przez kilka lat – mowił w jednym z wywiadów Dawicki. – To jedna z ikon końca, wyczerpania, pustki, które w rożnych konfiguracjach pojawiają się w tym, co robię.

Oskar Dawicki

Drzewo Wiadomości

2008 / video, 4' / / nr 0102 2/ 3 Wróć
Opis pracy

Film rozpoczyna scena, w której artysta performer dostaje się do rajskiego ogrodu, by powtórzyć występek biblijnego Adama. Gest zostaje jednak wyolbrzymiony do absurdalnych rozmiarów – Dawicki nadgryza wiele owoców jabłoni, wypluwając ich kwaśny miąższ. To jasno postawione pytanie: czy każdy owoc z zakazanego drzewa smakuje tak samo? Jedną z inspiracji dla tego filmu była myśl Emila Ciorana, który twierdził, że owoce z drzewa wiadomości były niedojrzałe. Ta krotka filozoficzna rozprawka jest rodzajem apokryfu, w którym ludzka ciekawość, pokusa grzechu staje naprzeciw dogmatom wiary. – Obraz jabłoni z ogryzionymi jabłkami prześladował mnie przez kilka lat – mowił w jednym z wywiadów Dawicki. – To jedna z ikon końca, wyczerpania, pustki, które w rożnych konfiguracjach pojawiają się w tym, co robię.

Po tysiąckroć o tak
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Oskar Dawicki

Po tysiąckroć o tak

2015 / ołówek, papier / 42 x 30 cm / nr 0151 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3/ 3 Wróć
Opis pracy

Fundacja Sztuki Polskiej ING zaprosiła Oskara Dawickiego do współpracy przy książce „Sztuka w naszym wieku” – publikacji, która miała zawierać odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące sztuki współczesnej. Artysta został poproszony o napisanie tekstu – w przystępny sposób miał wytłumaczyć odbiorcom czym jest inspiracja i dlaczego jest tak istotną dla artysty. Dawicki zapytany o natchnienie, odpowiedział w charakterystyczny dla siebie sposób: przewrotny, ale i zaskakująco szczery. W efekcie powstała praca, która sama w sobie stanowi potwierdzenie potrzeby natchnienia – pojęcia, które uważa się dziś za nieaktualne. Wydaje się nie przystawać do sztuki współczesnej.
Praca Oskara Dawickiego – która ostatecznie została nie tylko wydana jako pełnoprawny rozdział w książce, ale i włączona do kolekcji ING – zawiera elementy charakterystyczne dla twórczości artysty. Obecny jest w niej humor i ironiczny stosunek wobec odbiorcy, samego autora, jak i postawionego przed nim zlecenia.


 

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.