Marta Deskur

UR. 1962, Kraków

Prace Marty Deskur wyróżnia neutralne tło, na którym artystka pozostawia tylko istotne elementy przedstawienia – postać ludzką lub jej fragment. Deskur podejmuje problematykę społeczną, feministyczną, korzysta z ikonografii chrześcijańskiej. W swoich pracach konfrontuje to, co symbolicznie znaczące, z tym, co sztuczne, wirtualne. Początkowo zajmowała się malarstwem, obecnie tworzy wideo i fotografie. Artystka jest absolwentką Ecole des Beaux-Arts w Aix-en-Provence.

Klara, krzycząca
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Marta Deskur

Klara, krzycząca

1998 / duratrans, pleksi / 180 x 130 cm / nr 0054 1/ 2 Wróć
Opis pracy

Fotografie z cyklu „Rodzina” to radykalny przykład zainteresowania Marty Deskur relacjami między bliskimi sobie ludźmi i zagadkową naturą związków. Na dwóch fotografiach artystka uwieczniła dzieci udające krwiożercze monstra. Ta prosta, dziecięca gra zmienia sens poprzez zabieg przeskalowania zdjęć. Dzięki wielkiemu formatowi dziecięce sylwetki rzeczywiście zbliżają się do wyobrażeń o tym, co groźne i dzikie. Złość i agresja w miejsce spodziewanej niewinności – Deskur dokonuje przesunięcia emocji i symboli. Problem mistyfikacji i wiarygodności przedstawienia to częsty motyw prac artystki.

Pico, krzyczący
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Marta Deskur

Pico, krzyczący

1998 / duratrans, pleksi / 180 x 130 cm / nr 0055 2/ 2 Wróć
Opis pracy

Fotografie z cyklu „Rodzina” to radykalny przykład zainteresowania Marty Deskur relacjami między bliskimi sobie ludźmi i zagadkową naturą związków. Na dwóch fotografiach artystka uwieczniła dzieci udające krwiożercze monstra. Ta prosta, dziecięca gra zmienia sens poprzez zabieg przeskalowania zdjęć. Dzięki wielkiemu formatowi dziecięce sylwetki rzeczywiście zbliżają się do wyobrażeń o tym, co groźne i dzikie. Złość i agresja w miejsce spodziewanej niewinności – Deskur dokonuje przesunięcia emocji i symboli. Problem mistyfikacji i wiarygodności przedstawienia to częsty motyw prac artystki.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.