Łukasz Jastrubczak

UR. 1984, Zielona Góra

Absolwent katowickiej Akademii Sztuk Pięknych z 2009 r. Twórca intermedialny, w pracach którego dominującym motywem jest zagadnienie percepcji. Stałą inspiracją dla Jastrubczaka jest kinematografia, jak sam mówi: „filmy są częścią mojego życia, mojego świata, albo raczej jednym z obiektywów, przez który świat postrzegam". Wedle tych deklaracji artysta konstruuje obiekty, które w pokrętny sposób odnoszą do kinowych tytułów. Aranżuje także sytuacje, w których rzeczywistość zaczyna zachowywać się wedle logiki filmowej narracji. Wraz z fińskim artystą Markku Peltolą zainteresował się legendą polskiego outsider artu – Edmundem Monsielem. Trwająca kilka lat współpraca zaowocowała szeregiem obiektów (w tym: dwoma filmami), poprzez które twórcy mierzą się z odmiennymi stanami percepcji zmysłowej.
Od 2010 współpracuje z Krzysztofem Kaczmarkiem jako grupa artystyczna Krzysztofjastrubczakłukaszkaczmarek. Mieszka w Szczecinie, wykłada na tamtejszej Akademii Sztuki.
 

Leaning Glass (Hologram)
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Łukasz Jastrubczak

Leaning Glass (Hologram)

2013 / szyba, farba, projekcja HD / 100 x 100 cm / nr 0152 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja    Wróć
Opis pracy

Lata 60. przynoszą Ameryce pierwsze zwiastuny kryzysu: zaostrzenie się konfliktu w Zatoce Wietnamskiej, Zimna Wojna, wciąż nierozstrzygnięty wyścig kosmiczny czy wreszcie – zamach na Kennedy’ego i Kinga. Wśród społeczeństwa rodzi się bunt – na ulice wchodzą przeciwnicy polityki imperialistycznej i konsumpcjonizmu. Walkę o swoje prawa rozpoczynają mniejszości etniczne i seksualne. Natomiast ze strony artystów pojawia się pomysł, aby sztuka – po prostu – zniknęła. Im mniej będzie materialna, tym mniej będzie podlegać zasadom rynku kapitalistycznego. Ciężej będzie ją sprzedać, kupić i tym samym uczynić zależną od pieniądza. Tak rodzi się sztuka konceptualna. Jednym z jej pionierów staje się Joseph Kosuth. W 1965 tworzy instalację „Square Clear Glass Leaning”.
Nawiązując do tego obiektu oraz burzliwej epoki lat 60., Łukasz Jastrubczak wykonuje „Hologram”. Artysta – zdeklarowany jako „liryczny postkonceptualista” – mówi o swojej instalacji jako o uaktualnieniu pracy Kosutha do czasów obecnych – czasów późnego kapitalizmu. W „Hologramie” zniknięcie sztuki zostaje utożsamione ze zmianami, które poskutkowały destabilizacją globalnego obiegu finansowego. Wedle intencji artysty, płonąca sztabka złota mówi zarówno o dematerializacji obiektu rozumianego jako dzieło sztuki, jak i o zanikaniu materialnego pieniądza.
Praca była częścią dysertacji doktorskiej artysty pt. „Milczenie jest złotem”.
 

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.