Konrad Smoleński

UR. 1977, Kalisz

Konrad Smoleński - ur. 1977 w Kaliszu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2003 roku obronił dyplom w pracowni prof. Izabelli Gustowskiej. Do 2008 roku na macierzystej uczelni był asystentem w pracowni Audiosfery prowadzonej przez Leszka Knaflewskiego. Smoleński jest członkiem grupy artystycznej Penerstwo. Wszystkie jego działania związane ze sceną muzyczną wywodzą się z grupy PINKPUNK, której jest animatorem. Współtworzył lub współtworzy grupy muzyczne: Kristen, KOT, Mama, Sixa, BNNT.

Muzyka i dźwięk to jeden z wiodących wątków oraz główne narzędzie prac Smoleńskiego. Tworzy działania na pograniczu performance i muzyki alternatywnej, konstruuje instrumenty i gra na nich, na np. gitarze w kształcie bomby. Jest też autorem wideoklipów, które mogą funkcjonować jako pełnoprawne prace wideo (np. "Leję z ciebie" do utworu Czykity, 2003). Buduje również instalacje ze sprzętu muzycznego wykorzystując np. głośniki („Boga nie ma”), czy mikrofony („The end of Radio”). Mimo, że artysta dysponuje określonymi środkami eksploatowanymi w kolejnych pracach, jego twórczość jest wielowątkowa. Często odnosi się do mrocznej strony natury człowieka i nieprzewidywalnych w konsekwencjach eksperymentów, które kojarzą się z głównie zagrożeniem.

Konrad Smoleński

Energy Hunters

2011 / video / 26'20" / nr 0127    Wróć
Opis pracy

„Energy Hunters” jest pracą wideo, która może być prezentowana również w formie instalacji audiowizualnej. Powstała w trakcie rezydencji Smoleńskiego w 18th Street Arts Center w Santa Monica w 2011 roku. Do udziału w filmie zostali zaproszeni członkowie noisowo-rockowej grupy “Foot Village”. Długie sekwencje ukazujące kalifornijski krajobraz i muzyków ubranych w kominiarki, przeplatane są czarnym ekranem. W tych momentach słychać dźwięk na pograniczu śpiewu i krzyku, fragmenty utworów Foot Village. W „Energy Hunters” elementy perkusji, jedynego klasycznego instrumentu używanego przez muzyków, są bardziej symbolem, niż instrumentem. Jeśli artyści wydobywają z niej dźwięk, to np. liryczny dźwięk cymbałów. Wysublimowany pod względem wizualnym film, który nie ma jasnej fabuły, utrzymuje widza w poczuciu niepewności i napięcia. Specyficzny nastrój podniosłości zdaje się prowadzić do kulminacji, uwolnienia pokładów energii poprzez wydarzenia, które nie są opowiedziane, ale które tym bardziej elektryzują odbiorcę.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.