Katarzyna Przezwańska

UR. 1984, Warszawa

Katarzyna Przezwańska urodziła się w 1984 roku w Warszawie, gdzie mieszka i pracuje. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. W swojej pracy artystka nawiązuje do modernizmu, w sposób w jaki nigdy wcześniej nie był on postrzegany w polskiej sztuce. W przeciwieństwie do polskich artystów debiutujących po 2000 roku, modernizm według Przezwańskiej nie jest jedynie estetycznym fetyszem, malowniczymi ruinami upadłej utopii czy sentymentalną podróżą do szarych, betonowych krain dzieciństwa. Wręcz przeciwnie, jej prace odnoszą się do modernizmu z okresu heroicznego, wciąż wypełnionego optymizmem, nadzieją i jasnymi kolorami. Modernizmu, wedle którego architektura ma być skierowana na człowieka, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Interwencje i projekty przestrzenne Przezwańskiej są próbą odzyskania i adaptacji niektórych idei modernizmu dla współczesności. Konstruując wielokolorowe, silnie zindywidualizowane przestrzenie i obiekty, artystka przekonuje, że to, co było naprawdę rewolucyjne dla modernizmu, można szybko zastąpić. Nowoczesność jest naszym antykiem, bo wypaczamy jej pierwotny charakter: kolorowe elewacje, wielobarwne ściany i sufity w prywatnych domach, tęczowe ozdoby na budynkach użyteczności publicznej i w ich otoczeniu, meble dostosowane do potrzeb właściciela... Czy dla tych, którzy zostali wychowani w środowisku surowej, betonowej, modernistycznej Polski Ludowej, nie brzmi to jak utopia? Prace Przezwańskiej pozwalają nam z dystansem spojrzeć na lukę, w której znalazła się polska przestrzeń publiczna. 

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Katarzyna Przezwańska

bez tytułu

2015 / farba akrylowa, lakier szklący, MDF / 72 x 72 cm / nr 0149 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 1/ 3 Wróć
Opis pracy

Prace Katarzyny Przezwańskiej w kolekcji Fundacji wyznaczają wyraźny punkt zwrotny w karierze artystki. Rzeźby, instalacje czy interwencje architektoniczne, z którymi artystka była kojarzona odchodzą na drugi plan. Przezwańska wraca do malarstwa, które studiowała. Obrazy wykonane są na płycie MDF. Wykorzystując nietypowe materiały takie jak lakiery poliuretanowe i szklące, stawia pytanie o formę jaką może przybrać współczesne malarstwo i o to czy w erze szybkich zmian w obszarze społecznym i kulturowym zajmowanie się nim ma jeszcze sens. Prace te można interpretować również w duchu sztuki postinternetowej, są "sztuka po technologii". Tradycyjne techniki zanikają, a źródłem tych obrazów jest estetyka programów graficznych. Równocześnie seria prac - obrazów, tak jak właściwie cała twórczość Przezwańskiej, odnosi się do tradycji modernistycznej, w tym wypadku szczególnie do artystów z kręgu amerykańskiego minimal-artu czy polskiej awangardy międzywojennej. Poza wszystkim, nadrzędnym celem dla artystki jest to, aby prace przyniosły widzowi estetyczną przyjemność. Dla artystki nie jest powód do wstydu lub efekt uboczny. To jest cel sam w sobie.
 

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Katarzyna Przezwańska

bez tytułu

2015 / blacha stalowa, lakier szklący, MDF / 72 x 72 cm / nr 0150 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 2/ 3 Wróć
Opis pracy

Prace Katarzyny Przezwańskiej w kolekcji Fundacji wyznaczają wyraźny punkt zwrotny w karierze artystki. Rzeźby, instalacje czy interwencje architektoniczne, z którymi artystka była kojarzona odchodzą na drugi plan. Przezwańska wraca do malarstwa, które studiowała. Obrazy wykonane są na płycie MDF. Wykorzystując nietypowe materiały takie jak lakiery poliuretanowe i szklące, stawia pytanie o formę jaką może przybrać współczesne malarstwo i o to czy w erze szybkich zmian w obszarze społecznym i kulturowym zajmowanie się nim ma jeszcze sens. Prace te można interpretować również w duchu sztuki postinternetowej, są "sztuka po technologii". Tradycyjne techniki zanikają, a źródłem tych obrazów jest estetyka programów graficznych. Równocześnie seria prac - obrazów, tak jak właściwie cała twórczość Przezwańskiej, odnosi się do tradycji modernistycznej, w tym wypadku szczególnie do artystów z kręgu amerykańskiego minimal-artu czy polskiej awangardy międzywojennej. Poza wszystkim, nadrzędnym celem dla artystki jest to, aby prace przyniosły widzowi estetyczną przyjemność. Dla artystki nie jest powód do wstydu lub efekt uboczny. To jest cel sam w sobie.

Wczesna polskość
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Katarzyna Przezwańska

Wczesna polskość

2017 / tworzywo sztuczne, papier / 130 x 159 x 318 cm / nr 0169 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 3/ 3 Wróć
Opis pracy

Nie dalej jak kilkaset milionów lat temu Warszawę porastały rośliny przypominające palmy. Były dużo lepsze niż ta, która stoi na rondzie de Gaulle’a, bo żywe. Nasza stolica znajdowała się znacznie bliżej równika, i jeśli akurat nie zakrywało jej morze, to rósł na niej subtropikalny las. Las zamieszkiwany przez zwierzęta – nawet dinozaury. Krótko mówiąc, stolica Polski miała się lepiej, gdy nie było jeszcze Polski.

Makieta przedstawia panoramę terenów dzisiejszej Warszawy sprzed 200 mln lat. Na naszej szerokości geograficznej panował wówczas klimat subtropikalny. Piaszczysty i podmokły teren porastały drzewa szpilkowe, paprocie drzewiaste, sagowce, miłorzęby, benetyty, skrzypy i paprotki. Wśród nich przechadza się mały dinozaur Komposognat, latają ważki, a na piasku widać ślady większych dinozaurów.
 

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.