Joanna Piotrowska

UR. 1985, Warszawa

Urodziła się w 1985 roku w Warszawie, mieszka i pracuje w Londynie. Studiowała fotografię na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz w Royal Collage of Art w Londynie. W centrum jej zainteresowań mieści się obserwacja ekspresji relacji międzyludzkich w ramach szerszych systemów – polityki, ekonomii, życia rodzinnego i społecznego. Często fotografuje swoje najbliższe otoczenie, rodzinę i przyjaciół, oraz wnętrza mieszkalne. Aranżuje w nich pół-improwizowane sceny, które dokumentuje analogowym aparatem fotograficznym. Przestrzeń domowa nabiera charakteru teatralnej sceny, miejsca codziennego spektaklu. Czarno-białe zdjęcia nadają zwykłym gestom dramatycznego charakteru, odsłaniając niewidzialne mechanizmy władzy i emocjonalnej zależności. W 2014 roku MACK Books opublikowało jej monograficzną książkę Frowst. W 2017 roku jej druga ksiażka, Frantic, ukazała się nakładem Humboldt Press. W 2018 roku brała udział m.in. w wystawie Being: New Photography w MOMA w Nowym Jorku oraz w tegorocznym 10 Berlin Biennale.

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Joanna Piotrowska

bez tytułu

2017 / odbitka żelatynowo-srebrowa / 120 x 95 cm / nr 0170 1/ 4 Wróć
Opis pracy

Cykl Shelters został zrealizowany w Lizbonie, Rio de Janeiro i Warszawie. Bohaterowie fotografii z pomocą artystki budowali w swoich mieszkaniach rodzaj schronienia czy fortu z mebli, tkanin i przedmiotów osobistych, na wzór konstrukcji zapamiętanych z dziecinnej zabawy. Powstała seria prac to zarówno rodzaj inwentarza efemerycznych konstrukcji, jak i zbiór portretów psychologicznych ich mieszkańców – niektóre budowle są solidne i minimalistyczne, inne kruche i chaotyczne. Przedmioty użyte do ich zbudowania oraz uchwycone na zdjęciach otoczenie dają pewne wyobrażenie co do zainteresowań, trybu życia i statusu społecznego bohaterów. Tytuł Shelters (Schronienia) otwiera różne możliwe drogi interpretacji – czy mamy do czynienia z dziecinną zabawą, czy próbą odzyskania poczucia bezpieczeństwa w niepewnych czasach? Czy schronienia to bezpieczne oazy, czy izolujące od świata pułapki?

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Joanna Piotrowska

bez tytułu

2017 / odbitka żelatynowo-srebrowa / 120 x 95 cm / nr 0171 2/ 4 Wróć
Opis pracy

Cykl Shelters został zrealizowany w Lizbonie, Rio de Janeiro i Warszawie. Bohaterowie fotografii z pomocą artystki budowali w swoich mieszkaniach rodzaj schronienia czy fortu z mebli, tkanin i przedmiotów osobistych, na wzór konstrukcji zapamiętanych z dziecinnej zabawy. Powstała seria prac to zarówno rodzaj inwentarza efemerycznych konstrukcji, jak i zbiór portretów psychologicznych ich mieszkańców – niektóre budowle są solidne i minimalistyczne, inne kruche i chaotyczne. Przedmioty użyte do ich zbudowania, oraz uchwycone na zdjęciach otoczenie, dają pewne wyobrażenie co do zainteresowań, trybu życia i statusu społecznego bohaterów. Tytuł Shelters (Schronienia) wskazuje na różne możliwe drogi interpretacji – czy mamy do czynienia z dziecinną zabawą, czy próbą odzyskania poczucia bezpieczeństwa w niepewnych czasach? Czy schronienia to bezpieczne oazy, czy izolujące od świata pułapki?

bez tytułu
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Joanna Piotrowska

bez tytułu

2016 / odbitka żelatynowo-srebrowa / 120 x 95 cm / nr 0172 3/ 4 Wróć
Opis pracy

Cykl Shelters został zrealizowany w Lizbonie, Rio de Janeiro i Warszawie. Bohaterowie fotografii z pomocą artystki budowali w swoich mieszkaniach rodzaj schronienia czy fortu z mebli, tkanin i przedmiotów osobistych, na wzór konstrukcji zapamiętanych z dziecinnej zabawy. Powstała seria prac to zarówno rodzaj inwentarza efemerycznych konstrukcji, jak i zbiór portretów psychologicznych ich mieszkańców – niektóre budowle są solidne i minimalistyczne, inne kruche i chaotyczne. Przedmioty użyte do ich zbudowania, oraz uchwycone na zdjęciach otoczenie, dają pewne wyobrażenie co do zainteresowań, trybu życia i statusu społecznego bohaterów. Tytuł Shelters (Schronienia) wskazuje na różne możliwe drogi interpretacji – czy mamy do czynienia z dziecinną zabawą, czy próbą odzyskania poczucia bezpieczeństwa w niepewnych czasach? Czy schronienia to bezpieczne oazy, czy izolujące od świata pułapki?

Zegar
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Joanna Piotrowska

Zegar

2018 / instalacja multimedialna / / nr 0173 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneNa tych samych warunkachBez utworów zależnych Licencja 4/ 4 Wróć
Opis pracy

Pracę można zobaczyć na stronie  zegar.online

Instalacja Zegar, powstała specjalnie dla Fundacji Sztuki Polskiej ING i jest wynikiem stażu w ING, który Piotrowska odbyła latem 2017. Artystka przez dwa tygodnie codziennie przychodziła do biura, by tak jak pozostali pracownicy wypełniać swoje biurowe obowiązki. „Rutyna i ramy czasowe zwyczajnej pracy od 9:00 do 17:00 nigdy nie wyznaczały mojego trybu życia. Praktyki w biurze były kolejnym doświadczeniem, które uświadomiło mi, że czas może być czymś za każdym razem określanym na nowo. Sztywne ramy pracy biurowej wyznaczają rytm życia większości ludzi, ale są grupy, które nie poddają się temu powszechnemu podziałowi” – mówi artystka. Piotrowska zaprosiła 24 artystów, których prace znajdują się w kolekcji Fundacji, aby wspólnie stworzyć zegar wyznaczający rytm dnia, w którym artyści ogłaszają upływ kolejnej godziny.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.