Iza Tarasewicz

UR. 1981, Białystok

Iza Tarasewicz (1981) — urodzona w Białymstoku, rzeźbiarka. Proces twórczy traktuje jako narzędzie zdobywania wiedzy, jej transformowania i ponownego włączania w obieg. Tworzy obiekty i instalacje przestrzenne, ulegające nieustannym przekształceniom dostarczającym nowych informacji. Inspiracje czerpie z filozofii atomizmu, fizyki kwantowej i teorii chaosu. W praktyce artystycznej wykorzystuje proste materiały, również organiczne - takie jak glina, gips, włókno roślinne, metal i szkło, futro, skóra i tłuszcz zwierzęcy
Absolwentka Wydziału Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP w Poznaniu. Współtworzyła grupę Penerstwo. Laureatka konkursu Spojrzenia 2015. Uczestniczyła m.in. w 32. Biennale w São Paulo i 11. Biennale w Gwangju (2016), 16. Biennale Architektury w Wenecji (2018). Mieszka i pracuje w Monachium (Niemcy) oraz Kolonii Koplany (Polska).

SKU
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Iza Tarasewicz

SKU

2015 / włókno roślinne, silikon, metal / 190 x 180 cm / nr 0177    Wróć
Opis pracy

SKU (Stock Keeping Unit) to rodzaj jednostki magazynowej służącej handlowcom do identyfikowania, porządkowania i zarządzania towarem. W interpretacji artystki abstrakcyjny kod przyjmuje formę trójwymiarowego, materialnego obiektu. Praca SKU to szereg zawieszonych na metalowym pręcie transparentnych wstęg z silikonu, w który wtopione zostały włókna roślinne. Forma – chodź abstrakcyjna – może przywodzić na myśl przeskalowany kształt kodu kreskowego, ale również odpustowe kolorowe paski do niedawna wieszane w drzwiach wiejskich domów.
Eksperymenty z materią interesowały artystkę od samego początku jej kariery artystycznej. W swoich pierwszych realizacjach wykorzystywała materiały takie jak skóra, kości i tłuszcz zwierzęcy, wosk, masa solna i plastelina. Z czasem dołączyły do nich również tworzywa sztuczne takie jak silikon, oraz surowce naturalne charakterystyczne dla architektury wiejskiej krajów globalnego południa – kamień, glina, popiół, kauczuk, włókno roślinne.
Przywołana przez tytuł SKU tematyka produkcji i dystrybucji dóbr jest silnie obecna w praktyce artystycznej Izy Tarasewicz i w jej podejściu do samej twórczości. Artystka stosuje rodzaj „artystycznego recyclingu” – aby zminimalizować zużycie materiałów, do tworzenia nowych prac ponownie wykorzystuje elementy wcześniejszych realizacji. Swoją praktyką stawia pytania o odpowiedzialność artysty wobec odbiorcy oraz wobec środowiska, i komentuje zjawisko nadprodukcji – nie tylko towarów konsumpcyjnych, ale również dzieł sztuki.
 

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.