Edward Dwurnik

UR. 1943, Radzymin k/ Warszawy

Edward Dwurnik wśród swoich malarskich idoli wymienia jednym tchem: Nikifora, Matejkę, Pollocka. W 1965 roku, podczas studiów na warszawskiej ASP, rozpoczął autorski cykl rysunków, akwarel i obrazów olejnych zatytułowany „Podróże autostopem”, który kontynuuje do dziś. Tematy społeczne i polityczne, podszyte ironią i humorem kontynuował w cyklach: „Robotnicy”, „Sportowcy”, „Od czerwca do grudnia”. W latach 2000-2003 artysta stworzył cykl obrazów abstrakcyjnych – „pollocków” – jak sam mówi, pasujących do każdej kanapy. Dyplom w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej obronił w 1970 roku. W 1992 roku otrzymał Nagrodę Fundacji Sztuki Współczesnej Coutts & Co. International Private Banking.

Galicja
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Edward Dwurnik

Galicja

1998 / akryl, płótno / 151 x 210 cm / nr 0020 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 4 Wróć
Opis pracy

„Galicja” to malarska wyprawa do nieistniejącej, zmitologizowanej krainy. „Te swojsko brzmiące nazwy geograficzne nie są już niczym więcej jak tylko pustymi łuskami liter, które zachowują jedynie ulotny zapach wspomnienia o świecie bezpowrotnie utraconym; ocalone tu i ówdzie pomniki architektury to relikty niegdysiejszej wspólnoty, której nie sposób już obudzić do życia”– pisał w reporterskiej książce „Po Galicji” Martin Pollack, austriacki publicysta. Dwurnik podejmuje podobne wątki pamięci, iluzji, wspomnienia, mierząc się z sentymentami i literackimi wyobrażeniami o miejscach sprzed lat.

Maastricht. Idealne miasto
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Edward Dwurnik

Maastricht. Idealne miasto

1999 / akryl, płótno / 200 x 210 cm / nr 0024 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 4 Wróć
Opis pracy

Dwurnik pracuje, tworząc wielkie malarskie cykle. Jednym z nich jest powstała w latach 90. seria „Błękitne miasta”, na którą złożyło się m.in. „Maastricht. Idealne miasto”. Pedantyczny detal i drobiazgowe odwzorowanie topografii zdradzają przywiązanie malarza do „naiwnej” maniery i fascynację twórczością Nikifora Krynickiego. Maastricht według Dwurnika skąpane jest w mglistej, niebieskawej aurze. To dzięki niej rzeczywistość przyjmuje poetycki i pełen lekkości wizerunek.

Czerwone tulipany
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Edward Dwurnik

Czerwone tulipany

1999 / olej, akryl, płótno / 146 x 150 cm / nr 0025 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 3/ 4 Wróć
Opis pracy

Obrazy Edwarda Dwurnika cechują prostota, znakomity warsztat, a także autorefleksyjność. Artysta używa charakterystycznej stylizacji, ktorej podporządkowuje świat przedstawiony swojego malarstwa, i to dzięki niej, już na pierwszy rzut oka, można rozpoznać jego prace. Jednocześnie tworczość Dwurnika pełna jest pastiszu, groteski i dystansu do podejmowanych tematow. „Czerwone tulipany” mają wszelkie cechy takiego malarstwa: stylizowane przedstawienie, symboliczność, przewrotną i niemal drwiącą z siebie dekoracyjność.

Plac Trzech Krzyży
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Edward Dwurnik

Plac Trzech Krzyży

2002 / akwarela, papier / 45 x 55 cm / nr 0037 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 4/ 4 Wróć
Opis pracy

Edward Dwurnik w swoich pracach malarskich przedstawia przede wszystkim fragmenty polskiej rzeczywistości. Nie waha się zestawiać historycznych, narodowych i religijnych symboli z banalnymi i codziennymi scenami. Jego prace charakteryzuje pospieszna, prawie rysunkowa forma, prostota, a przy tym świetny warsztat. Weduta tętniącej życiem Warszawy ukazuje m.in. budynek Holland Parku – dawną siedzibę ING Banku Śląskiego, w której eksponowana była znaczna część kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.