Dorota Buczkowska

UR. 1971, Warszawa

Dorota Buczkowska studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 1991-1998; Wydział Rzeźby, 1999-2003) oraz w Villa Arson w Nicei. Buczkowska bardzo sprawnie porusza się pomiędzy różnymi mediami, tworzy zarówno rysunki, jak i skomplikowane instalacje rzeźbiarskie, prace wideo, site specific czy akcje artystyczne. Artystka w większości prac odnosi się do cielesności człowieka. Najważniejszym motywem jej wczesnych prac był proces cyrkulacji właściwy dla struktur biologicznych, ale i odnajdywany przez artystkę w przestrzeni budowanej przez człowieka. Charakterystyczne dla jej twórczości jest również balansowanie na granicy - piękna i poczucia odrazy, łagodności i brutalności, przyjemności i bólu.

bez tytułu, z cyklu Nie wszystkie fragmenty są kompletne
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Dorota Buczkowska

bez tytułu, z cyklu Nie wszystkie fragmenty są kompletne

2013 / olej, płótno / 100 x 80 cm / nr 0128 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 1/ 3 Wróć
Opis pracy

Abstrakcyjne rysunki Doroty Buczkowskiej przywodzą na myśl przedstawienia tkanek. Wykorzystanie kosmetyków do makijażu umożliwia operowanie eterycznymi, półprzezroczystymi plamami barw. Kolorystyka zbliżona do kolorytu ciała oraz tłusta konsystencja kosmetyków, dają efekt organiczności. Prace Buczkowskiej odwołują się do powiązania cielesności z emocjami rozumianymi jako reakcje chemiczne. Zgodnie z teorią Hipokratesa psychosomatyczne zależności między duchem i ciałem powiązane są z tzw. humorami – żółcią zwykłą, żółcią czarną, krwią i flegmą. Ich proporcje wpływać mają nie tylko na zdrowie, ale i determinują temperament (melancholijny, choleryczny, flegmatyczny i sangwiniczny).

Prace malarskie, powstałe w 2013 roku, kontynuują wątki, które pojawiały się w rysunkach. Obrazy nie są już tak eteryczne. Buczkowska grubo nakłada farby olejne, które kontrastują z satynowym, delikatnym podobraziem. Jest tu zabawa i nonszalancja niczym nieskrępowanego gestu malarskiego, ale i znane już w wczesnych prac artystki balansowanie na granicy. Nonszalancki gest może być uznany za nerwowy, a pokłady energii płynące z kolejnych prac wzbudzać niepokój czy wręcz poczucie zagrożenia.

bez tytułu z cyklu Żółć zwykła brała się z wątroby
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Dorota Buczkowska

bez tytułu z cyklu Żółć zwykła brała się z wątroby

2012 / szminka, tusz, podkład, ołówek, papier akwarelowy / 29 x 21cm / nr 0129 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 2/ 3 Wróć
Opis pracy

Abstrakcyjne rysunki Doroty Buczkowskiej przywodzą na myśl przedstawienia tkanek. Wykorzystanie kosmetyków do makijażu umożliwia operowanie eterycznymi, półprzezroczystymi plamami barw. Kolorystyka zbliżona do kolorytu ciała oraz tłusta konsystencja kosmetyków, dają efekt organiczności. Prace Buczkowskiej odwołują się do powiązania cielesności z emocjami rozumianymi jako reakcje chemiczne. Zgodnie z teorią Hipokratesa psychosomatyczne zależności między duchem i ciałem powiązane są z tzw. humorami – żółcią zwykłą, żółcią czarną, krwią i flegmą. Ich proporcje wpływać mają nie tylko na zdrowie, ale i determinują temperament (melancholijny, choleryczny, flegmatyczny i sangwiniczny).

Prace malarskie, powstałe w 2013 roku, kontynuują wątki, które pojawiały się w rysunkach. Obrazy nie są już tak eteryczne. Buczkowska grubo nakłada farby olejne, które kontrastują z satynowym, delikatnym podobraziem. Jest tu zabawa i nonszalancja niczym nieskrępowanego gestu malarskiego, ale i znane już w wczesnych prac artystki balansowanie na granicy. Nonszalancki gest może być uznany za nerwowy, a pokłady energii płynące z kolejnych prac wzbudzać niepokój czy wręcz poczucie zagrożenia.

bez tytułu, z cyklu Żółć zwykła brała się z wątroby
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Dorota Buczkowska

bez tytułu, z cyklu Żółć zwykła brała się z wątroby

2012 / szminka, tusz, podkład, ołówek, papier akwarelowy / 29 x 21 cm / nr 0130 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3.0 3/ 3 Wróć
Opis pracy

Abstrakcyjne rysunki Doroty Buczkowskiej przywodzą na myśl przedstawienia tkanek. Wykorzystanie kosmetyków do makijażu umożliwia operowanie eterycznymi, półprzezroczystymi plamami barw. Kolorystyka zbliżona do kolorytu ciała oraz tłusta konsystencja kosmetyków, dają efekt organiczności. Prace Buczkowskiej odwołują się do powiązania cielesności z emocjami rozumianymi jako reakcje chemiczne. Zgodnie z teorią Hipokratesa psychosomatyczne zależności między duchem i ciałem powiązane są z tzw. humorami – żółcią zwykłą, żółcią czarną, krwią i flegmą. Ich proporcje wpływać mają nie tylko na zdrowie, ale i determinują temperament (melancholijny, choleryczny, flegmatyczny i sangwiniczny).

Prace malarskie, powstałe w 2013 roku, kontynuują wątki, które pojawiały się w rysunkach. Obrazy nie są już tak eteryczne. Buczkowska grubo nakłada farby olejne, które kontrastują z satynowym, delikatnym podobraziem. Jest tu zabawa i nonszalancja niczym nieskrępowanego gestu malarskiego, ale i znane już w wczesnych prac artystki balansowanie na granicy. Nonszalancki gest może być uznany za nerwowy, a pokłady energii płynące z kolejnych prac wzbudzać niepokój czy wręcz poczucie zagrożenia.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.