Christian Tomaszewski

UR. 1965, Gdańsk

Christian Tomaszewski, ur. 1971 w Gdańsku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) oraz International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku. Wystawiał m.in. w Sculpture Center, Bronx Museum, na biennale Performa (wraz z Joanną Malinowską), w Drawing Center w Nowym Jorku oraz w CSW Zamek Ujazdowski, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Był stypendystą John Simon Guggenheim Fellowship w Nowym Jorku. Wykłada na wydziale rzeźby Tyler School of Art w Filadelfii. Interesuje go w szczególności rola języka filmowego, sztuka awangardowa i utopie nowoczesności, które kształtują zbiorową wyobraźnię. Niektóre z jego realizacji powstają w duecie z Joanną Malinowską.

bez tytułu #4 (Indira Ghandhi) z cyklu Polowanie na bażanty
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Christian Tomaszewski

bez tytułu #4 (Indira Ghandhi) z cyklu Polowanie na bażanty

2007/2008 / ołówek, papier, druk atramentowy / 71 x 53 cm / nr 0131 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 1/ 3 Wróć
Opis pracy

„Polowanie na bażanty” operuje estetyką klasycznego plakatu filmowego. Szczególnie istotny jest tu wpływ Polskiej Szkoły Plakatu. Zdecydowana większość prac przedstawia osoby publiczne, które zginęły w zamachach: Grigori Rasputin, Indira Gandhi, William McKinley, Konca Kuris, Martin Luther King, Lew Trocki. Prace nie są jednak elegią. Artystę interesuje oddziaływanie na wyobraźnię zbiorową wydarzeń o poważnych konsekwencjach politycznych. Rzeczywistość samplowana jest tu z fikcją. Tomaszewski miesza różne porządki rzeczywistości, wśród prawdziwych postaci pojawiają się np. bohaterowie „Urodzonych morderców” Olivera Stone’a. Spod fotografii Ghandiego przebijają nazwiska francuskich aktorów. Stylistyka pracy przedstawiającej Rasputina jest wpisana w estetykę tabloidową, pobrzmiewają w niej również echa awangardy konstruktywistycznej. Tomaszewski analizuje, jak przestrzeń medialna miksuje rzeczywistość z fikcją i kształtuje pamięć zbiorową.

bez tytułu #6 (Grigori Rasputin) z cyklu Polowanie na bażanty
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Christian Tomaszewski

bez tytułu #6 (Grigori Rasputin) z cyklu Polowanie na bażanty

2007/2008 / ołówek, druk atramentowy, papier / 71 x 53 cm / nr 0132 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 2/ 3 Wróć
Opis pracy

„Polowanie na bażanty” operuje estetyką klasycznego plakatu filmowego. Szczególnie istotny jest tu wpływ Polskiej Szkoły Plakatu. Zdecydowana większość prac przedstawia osoby publiczne, które zginęły w zamachach: Grigori Rasputin, Indira Gandhi, William McKinley, Konca Kuris, Martin Luther King, Lew Trocki. Prace nie są jednak elegią. Artystę interesuje oddziaływanie na wyobraźnię zbiorową wydarzeń o poważnych konsekwencjach politycznych. Rzeczywistość samplowana jest tu z fikcją. Tomaszewski miesza różne porządki rzeczywistości, wśród prawdziwych postaci pojawiają się np. bohaterowie „Urodzonych morderców” Olivera Stone’a. Spod fotografii Ghandiego przebijają nazwiska francuskich aktorów. Stylistyka pracy przedstawiającej Rasputina jest wpisana w estetykę tabloidową, pobrzmiewają w niej również echa awangardy konstruktywistycznej. Tomaszewski analizuje, jak przestrzeń medialna miksuje rzeczywistość z fikcją i kształtuje pamięć zbiorową.

bez tytułu #56 (Oko w tubie) z cyklu Polowanie na bażanty
This image, entitled Sharing Creative Works, by Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Christian Tomaszewski

bez tytułu #56 (Oko w tubie) z cyklu Polowanie na bażanty

2008 / ołówek, farba, druk atramentowy, papier / 71 x 54 cm / nr 0133 Uznanie autorstwaUżycie niekomercyjneBez utworów zależnych Licencja 3/ 3 Wróć
Opis pracy

„Polowanie na bażanty” operuje estetyką klasycznego plakatu filmowego. Szczególnie istotny jest tu wpływ Polskiej Szkoły Plakatu. Zdecydowana większość prac przedstawia osoby publiczne, które zginęły w zamachach: Grigori Rasputin, Indira Gandhi, William McKinley, Konca Kuris, Martin Luther King, Lew Trocki. Prace nie są jednak elegią. Artystę interesuje oddziaływanie na wyobraźnię zbiorową wydarzeń o poważnych konsekwencjach politycznych. Rzeczywistość samplowana jest tu z fikcją. Tomaszewski miesza różne porządki rzeczywistości, wśród prawdziwych postaci pojawiają się np. bohaterowie „Urodzonych morderców” Olivera Stone’a. Spod fotografii Ghandiego przebijają nazwiska francuskich aktorów. Stylistyka pracy przedstawiającej Rasputina jest wpisana w estetykę tabloidową, pobrzmiewają w niej również echa awangardy konstruktywistycznej. Tomaszewski analizuje, jak przestrzeń medialna miksuje rzeczywistość z fikcją i kształtuje pamięć zbiorową.

Dodaj swoj adres e-mail
This page is licensed under a Creative Commons Attribution License.