Ala Savashevich
Poza. Pozycja. Sposób.
FSP ING 0217
Wykorzystany w wideo obiekt rzeźbiarski przyjmuje formę damskich butów. Obcas w kształcie radzieckiej czerwonej gwiazdy wbija się w pięty artystki, a każdy krok w metalowych butach sprawia jej ból. Atrybut kobiecości okazuje się narzędziem dyscyplinowania i kontroli. Przywołując ten charakterytyczny motyw, Ala Savashevich wpisuje się w długą tradycję sztuki feministycznej komentującej społeczną sytuację kobiet. Mimo wieloletniej walki o równe prawa, proces emancypacji kobiet nie jest jeszcze zakończony. Radziecka czerwona gwiazda osadza ten uniwersalny problem w konkretnych realiach geopolitycznych. Pokolenie, do którego należy Ala Savashevich, w swoim świadomym życiu nie miało styczności z systemem i władzą radziecką. Jednak nawet dziś, 30 lat po upadku ZSRR, obywatele Europy Wschodniej bywają oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich krajów i muszą mierzyć się ze związanymi z pochodzeniem stereotypami. Artystka mierzy się z trudnym dziedzictwem historycznym i społecznym zbiorowości, które ma dla niej również wymiar osobisty.
Ala Savashevich
ur. 1989, Stolin (Białoruś)
Artystka wizualna, tworzy rzeźby i prace wideo, często w formie performansów dokamerowych. Ukończyła kierunek Rzeźba na Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Używa różnych materiałów, charakterystyczne są dla niej monumentalne obiekty z filcu. W swojej praktyce artystycznej mierzy się z problemami tożsamości, pamięci, traumy, a także płci i cielesności w kontekście społeczno-politycznym. Często odwołuje się do zjawisk historycznych i ich wpływu na teraźniejszość. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
ur. 1989, Stolin (Białoruś)
Artystka wizualna, tworzy rzeźby i prace wideo, często w formie performansów dokamerowych. Ukończyła kierunek Rzeźba na Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Używa różnych materiałów, charakterystyczne są dla niej monumentalne obiekty z filcu. W swojej praktyce artystycznej mierzy się z problemami tożsamości, pamięci, traumy, a także płci i cielesności w kontekście społeczno-politycznym. Często odwołuje się do zjawisk historycznych i ich wpływu na teraźniejszość. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.