Kolekcja

Veronika Hapchenko

demeter, after Ivan Lytovchenko

2023, akryl, tusz, płótno, 160 x 335 cm

Na kilka lat przed eksplozją elektrowni atomowej w Czarnobylu, Ivan Lytovchenko tworzy monumentalne mozaiki przy Alei Lenina w leżącej nieopodal Prypeci. Mozaika zatutyłowana Stworzenie ukazuję grecką boginię plonów Demeter. Zainspirowany awangardą Lytovchenko sięga po wątki mitologiczne nie bez powodu. Dla ukraińskich dysydentów pokolenia lat 60-tych antyczna Grecja symbolizowała opór przeciwko imperializmowi. Hapchenko wchodzi w dialog z mozaikami, po tym jak wojska rosyjskie wkroczyły do Prypeci w 2022 roku. Szeroko otwarte oczy przedstawionych postaci zdają się trwać w przerażeniu wieszczącym nadejście kolejnej katastrofy. U Hapchenko tytułowa demeter wyłania się z promieni malowanych techniką aerografu. Pigment na płótnie utrwala niszczejący wizerunek, który góruje nad miastem o niepewnej przyszłości.

Praca powstała na wystawę Interloper w galerii Import/Export podczas Warsaw Gallery Weekend 2023 i została wyróżniona Nagrodą Główną Fundacji Sztuki Polskiej ING.

 

 

 

Veronika Hapchenko

ur. 1995, Kijów

Malarka, autorka obiektów. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kijowie oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Badając filozofię, literaturę i historię sztuki byłego ZSRR, Hapchenko śledzi utopijne wizje, okultystyczne i ezoteryczne wątki obecne w radzieckiej ideologii. Zwraca uwagę na ich kulturową ciągłość, a następnie rekonstruuje w kontekście współczesnej rzeczywistości i pozostałości systemu sowieckiego w Ukrainie. Wystawy buduje niczym starannie zaprojektowaną scenografię, w której każda praca pełni istotną dla narracji rolę. Mieszka i pracuje w Krakowie.
 

ur. 1995, Kijów

Malarka, autorka obiektów. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kijowie oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Badając filozofię, literaturę i historię sztuki byłego ZSRR, Hapchenko śledzi utopijne wizje, okultystyczne i ezoteryczne wątki obecne w radzieckiej ideologii. Zwraca uwagę na ich kulturową ciągłość, a następnie rekonstruuje w kontekście współczesnej rzeczywistości i pozostałości systemu sowieckiego w Ukrainie. Wystawy buduje niczym starannie zaprojektowaną scenografię, w której każda praca pełni istotną dla narracji rolę. Mieszka i pracuje w Krakowie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności